Nye PKF-styret og vedtekter

Politiets kriminalitetsforebyggende forum gjennomførte digitalt årsmøte 19. juni 2020.

PKF-leder Jane Beckmann Dahl ønsket velkommen. Tor Inge With var dirigent for årsmøtet. Årsmøtet hadde gjennomgang av årsberetning, regnskap og forslag til rammebudsjett for 2020-2021. Det var innkommet saker fra styret om forslag til endringer i vedtektene, samt forslag til ny handlingsplan for 2020-2021. Dette ble enstemmig vedtatt.

Nye PKF-styret for 2020-2022

Valgkomiteens innstilling til nytt styre ble enstemmig vedtatt.

Styreleder: Jane Bechmann Dahl, Styremedlemmer: Ole Magnus Jensen, Tone Faale, Hans Sigurd Morstøl, Lise Håvemoen, Camilla Hålien Johansen, Randulf Nedrum og Hanne Blekkan.

Valgkomite: Bjørn Øvrum, Tor Inge With, Monica Johannesen Mørk og Lars Bakke.

Styreleder Jane Bechmann Dahl takket årsmøtet for videre tillit som styreleder. Hun takket også for den gode innsatsen Monica Johannesen Mørk, Lars Bakke og Audun Vårvik som går ut av PKF-styret har bidratt med gjennom flere år. I valgkomiteen gikk Knut Skedsmo og Hans Martin Skovly ut. De har vært viktige bidragsytere for Politiets kriminalitetsforebyggende forum.

PKF VEDTEKTER, vedtatt 19. juni 2020

§ 1-1 Navn
Organisasjonenes navn er Politiets kriminalitetsforebyggende forum (PKF).

§ 1-2 Formål
PKF’s formål er å befeste det kriminalitetsforebyggende arbeidet i samfunnet, og sikre at det gis status og anerkjennelse. PKF skal være en aktiv pådriver for og bidra til synliggjøring av kriminalitetsforebyggende strategier, kompetanseheving, erfaringsdeling og nettverksbygging mellom politi og kommune/andre samarbeidsaktører innen kriminalitetsforebygging.

§ 1-3 Virksomhet
Årsmøtet i PKF vedtar en 2-årig handlingsplan som danner grunnlaget for å kunne oppfylle formålsparagrafen. Handlingsplanen vedtas med simpelt flertall.

Kapittel 2 Organer
§ 2 Organer
Organisasjonenes organer er:
1: Årsmøte
2: Medlemsmøte
3: Styremøte

Kapittel 3 Medlemskap
§ 3-1 Medlemskap
Følgende grupper kan opptas som medlemmer i PKF:

1. Ansatte og studenter i politi- og lensmannsetaten.
  2. Pensjonerte medlemmer av PKF
  3. Ansatte i andre offentlige etater og andre samarbeidspartnere som har som hovedoppgave å forebygge kriminalitet i samfunnet.
  4. Styret vurderer og godkjenner andre søknader om medlemskap.
  5. Årsmøtet kan med 2/3 flertall ekskludere medlemmer i PKF.
  6. Et medlem er å anse som utmeldt av PKF 6 mnd etter forfall på innbetaling av kontingent. Utmelding kan skje uten varsling av medlemmet.
  7. § 3-2 Hederstegn
    Hederstegn kan tildeles medlemmer som har gjort en ekstraordinær innsats for PKF og det kriminalitetsforebyggende faget over tid.
    § 3-3 Æresmedlem
    Æresmedlemskap kan tildeles medlemmer som har hatt avgjørende betydning for PKF som organisasjon og bidratt i utviklingen av det kriminalitetsforebyggende faget på nasjonalt nivå.
    § 3-4 Komité/forslag og rutiner
    Årsmøtet nedsetter en komité for hederstegn og æresmedlemskap. Komiteen skal bestå av leder og nestleder i PKF samt 2 representanter utenfor styret. Valgte medlemmer sitter i 2 perioder (4 år). Komiteen møtes i løpet av januar i årsmøteåret for vurdering av innkomne forslag. Forslag på både hederstegn og æresmedlemskap kan fremsettes av medlemmer i PKF, styret i PKF og komiteen.

Kapittel 4 Kontingent
§ 4-1 Kontingent
Årsmøte fastsetter kontingenten for alle former for medlemskap.

Kapittel 5 Årsmøte
§ 5-1 Årsmøte
Årsmøte er organisasjonens øverste myndighet og avholdes annethvert år innen utgangen av mars måned.
§ 5-2 Innkalling og frister
Årsmøte kunngjøres med minst 4 ukers varsel. Innkomne forslag / saker må være styret i hende senest 3 uker før årsmøtet. Andre saker kan ikke tas opp til behandling. Saksliste med beretninger, innkomne forslag og valgkomiteens innstilling sendes til medlemmene minst en uke før årsmøtet.
§ 5-3 Årsmøtesaker
Årsmøtet skal:

1. Vedta forretningsorden 2. Behandle årsberetning og regnskap 3. Behandle og gjøre vedtak i de saker som er ført på dagsorden 4. Velge styre 5. Velge valgkomite, styret i PKF kommer med forslag til kandidater. 6. Velge medlemmer til andre utvalg og komiteer 7. Fastsette kontingent

§ 5-4 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte avholdes når styret bestemmer det eller når minst ¼ av medlemmene skriftlig forlanger det. Styret kunngjør ekstraordinært årsmøte med minst 5 dagers varsel. Årsmøtet behandler kun de saker som foranlediger innkallingen.

Kapittel 6 Medlemsmøte
§ 6-1 Medlemsmøte
Medlemsmøte avholdes etter behov og er organisasjonens høyeste organ i årsmøteperioden.

Kapittel 7 Styret

§ 7-1 Styrets sammensetning

Styret skal bestå av 8 medlemmer. Alle verv velges av årsmøtet og alle for 2 år. I PKF skal politiet ha flertall i styret og SLT skal ha minst 2. styremedlem. Ellers skal styrets sammensetning være slik at det tar best mulig hensyn til mangfold og representative medlemsgrupper.

Ved frafall av styremedlem skal valgkomiteen konstituere en midlertidig erstatning frem til neste årsmøte.

§ 7-2 Styrets oppgaver
Styret leder PKF i samsvar med vedtekter og vedtak. Styret er beslutningsdyktig når minst tre av dets medlemmer er til stede, deriblant leder og nestleder. Styret kan oppnevne de utvalg og råd de finner nødvendig for å løse enkelte oppdrag. Søknad om permisjon fra verv i styret rettes til styret, som i søkers fravær vurderer og avgjør permisjonssøknad.

§ 7-3 Styrehonorar
Styremedlemmene i PKF tilgodeses med et styrehonorar, pålydende kr 6000,- som utbetales i desember hvert år. Utbetalingen forutsetter deltakelse på styremøter. Avkortning på kr 1000,- etter skjønn skjer for hvert forfall på styremøter.

Leder tilgodeses med et lederhonorar, stort kr: 21280, – som utbetales i desember hvert år.

Kapittel 8 Revisjon
Bortfalt ved vedtak på årsmøtet 11. mars 2014

Kapittel 9 Oppløsning
§ 9-1 Oppløsning
Ved oppløsning skal et årsmøte bestemme med ¾ flertall hvem aktiva skal tilfalle.

Kapittel 10 Tvister, vedtektsendringer, ikrafttreden
§ 10-1 Tvister
Tolking av denne vedtekt skal behandles av styret. Styret avgjørelse kan prøves av årsmøte.
§ 10-2 Vedtektsendringer
Endringer av denne vedtekt kan foretas av årsmøte med 2/3 flertall.
§ 10-3 Ikrafttreden
Denne vedtekt ble endret av årsmøtet 13. mars 2018 og trer i kraft fra samme dato.